brokula

ABC Wegetarianizmu

by • 21/01/2014 • Dieta, Kuchnia, ZdrowieComments (0)2771

 

Wegetarianizm to nie tylko dieta, ale przede wszystkim sposób życia. W Polsce jeszcze stosunkowo  mało popularny, jednak z każdym rokiem gromadzi coraz większą liczbę zwolenników. Zdrowie, mniej kilogramów i lepsze samopoczucie – to możemy zyskać, gdy zdecydujemy się być „wege”. 

 

Co to jest wegetarianizm?

Wegetarianizm to najprościej mówiąc sposób odżywiania się, który eliminuje z naszej diety mięso, ryby i owoce morza. Przed każdym wegetarianinem staje także wybór, czy wykluczyć również produkty pochodzenia zwierzęcego – jajka, mleko czy miód. Jest to jednak  indywidualna decyzja i jeśli nie jesteśmy weganami, nie musimy z nich rezygnować. Słowo wegetarianizm pochodzi od łacińskiego słowa vegetus (zdrowy, silny) lub vegetare (kwitnąć, rozwijać się).

Jednak cała ideologia narodziła się na Półwyspie Indyjskim, a jej historia sięga już II tysiąclecia p.n.e. Do Europy dotarła dopiero kilkanaście wieków później. Wyznawcy najstarszej indyjskiej religii – wedyzmu, propagowali życie w zgodzie z naturą i to w tym kręgu odnaleziono pierwsze zapiski o dobrowolnym odrzuceniu mięsa w swojej diecie. Nie był to więc tylko sposób na zdrowie, ale przede wszystkim styl życia wybrany z powódek moralno-filozoficznych, które były podstawą wedyzmu.

Pierwszym znanym wegetarianinem europejskim był Pitagoras, który wierzył w pośmiertną wędrówkę dusz, a więc według niego człowiek nie powinien jeść istot, z którymi jest na równi w sensie duchowym. Wraz z rosnącą religią chrześcijańską i upadkiem Imperium Rzymskiego, wegetarianizm na wiele lat został usunięty w cień i w pełni rozkwitł dopiero w XIX wieku.

 

DSC_0399

 

A czym w dzisiejszych czasach jest wegetarianizm? Bo przecież to nie tylko styl jedzenia czy dieta, którą zaczynamy, gdy chcemy zrzucić zbędne kilogramy, a kończymy gdy osiągniemy swój cel. Gdy stajemy się wegetarianami, stajemy się innymi ludźmi. Nie ma chyba w tych słowach przesady, ponieważ wchodząc na ścieżkę wegetarianizmu, musimy zmienić część swojego życia i niektóre nasze przyzwyczajenia, ubrania czy kosmetyki. Prawdziwy wegetarianizm to nie odrzucenie mięsa ze swojego menu, a nowy światopogląd szanujący środowisko, a przede wszystkim zwierzęta. Jeśli nie wychowujemy się w rodzinie wegetarianów, a dopiero w dorosłym życiu chcemy zacząć taką osobą być, to jak mamy się do tego przygotować?

Od osób, które już kilka lat są wege można się dowiedzieć, że najlepiej jest na początek wyeliminować z diety czerwone mięso. To tak zwany semiwegetarianizm, który wbrew nazwie nie jest uważany za odłam wegetarianizmu. Jest to jedynie stan przejściowy, który ułatwia nam, jak i naszemu organizmowi zmiany w naszym sposobie życia. Możemy wtedy jeść drób, ryby czy owoce morza i produkty pochodzenia zwierzęcego. Dla każdego ten okres jest inny. Niektórzy potrafią z dnia na dzień zrezygnować z każdego typu mięsa, dla innych jest to powolny proces, w którym zdarza się, że osoby rezygnują i powracają do normalnej diety.

Przez wiele lat narosło wokół niego wiele mitów, które dzięki nauce i technice powoli są rozwiewane. W przeszłości wiele osób się nie decydowało na ten krok, bo pomimo wizji rzekomo zdrowszego organizmu i symbiozy z naturą, obawiały się, że ten organizm wcale taki zdrowszy może nie być. Powodowały to głównie informacje dotyczące witamin, których wegetarianie nie będą mogli przyswoić w inny sposób, niż poprzez jedzenie wyeliminowane z diety.

 

Mity na temat wegetarianizmu:

– Prowadzi do niedoborów białka

– Grozi niedoborem witaminy B12 i witaminy D

– Powoduje anemię

– W razie wykluczenia nabiału, także niedobór wapnia

 

Czy warto decydować się na wegetarianizm?

Po pierwsze dzięki takiej diecie obniża się ryzyko zapadnięcia na wiele poważnych chorób, między innymi na miażdżycę, udary, raka, cukrzycę czy otyłość. Badania naukowe potwierdziły, że wegetarianie i weganie mają średnio niższe wskaźniki BMI, od osób nie będących na diecie, bądź odchudzających się, ale tylko czasowo.

Będąc wegetarianami musimy pamiętać o odpowiednim zbilansowaniu kalorii, które znają się w naszych posiłkach. Osoby, które nie miały wcześniej styczności z wegetarianizmem lub nie potrafią same ustalić takiej diety, mogą udać się do dietetyka, który doradzi i rozpisze menu np. na pierwszy miesiąc. Wegetarianie oprócz lepszej figury mogą pochwalić się także lepszym zdrowiem. Osobom wege ryzyko chorób serca zmniejsza się aż o 32%. A dzięki konieczności przyjmowania stosunkowo małej ilości kalorii, ale w równych odstępach czasu, cukier we krwi utrzymuje się na odpowiednim poziomie, a nasz metabolizm się stabilizuje.

Przechodząc na dietę wege, jesteśmy też bardziej uczuleni na los zwierząt i rozwija się nam empatia. Nie przyczyniamy się do zabijania zwierząt, ale także na testowanie ich, przy wyrobie kosmetyków czy leków.

 

nastepna

Pin It

Related Posts

Dodaj komentarz


Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'catapult_add_cookie_css' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525

Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'yumprint_recipe_wp_head' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525