daniel-chekalov-oxu08sfhpbi-unsplash

Jak ćwiczyć mózg? Łatwe sposoby na trening mózgu!

by • 03/03/2022 • ZdrowieComments (0)615

 

By zachować bystrość umysłu oraz lepiej funkcjonować w pracy i w życiu codziennym, a także cieszyć się dobra sprawnością umysłową pomimo wieku, warto nieustannie ćwiczyć mózg. Jego regularny trening sprawi, że poprawi Ci się pamięć oraz będziesz szybciej kojarzyć fakty. Jak ćwiczyć mózg i pamięć? Dlaczego stymulacja tego narządu jest tak istotna w każdym wieku?

 

Trening mózgu – proste ćwiczenia

Trening umysłowy to w żadnym razie nie jest zestaw skomplikowanych procedur, które poprawiają pamięć, koncentrację i skupienie. Wręcz przeciwnie – ćwiczenia na mózg są niezwykle proste. Można je wykonywać w każdej chwili, oddając się swoim ulubionym rozrywkom lub delikatnie modyfikując codzienną rutynę. Wytężona aktywność umysłu sprawia, że tworzą się w nim nowe połączenia między istniejącymi komórkami i powstają zupełnie nowe neurony.

 

Zajęcia kreatywne

Rozwiązywanie krzyżówki, sudoku czy układanie puzzli to świetny sposób na rozrywkę, ale także skupienie uwagi, wytężenie pamięci i aktywizacja myślenia logicznego. Na poprawę koordynacji wzrokowo-ruchowej zbawienny wpływ mają wszystkie działania związane ze sztuką. Możesz więc szkicować, malować, robić z dziećmi figurki z modeliny albo spróbować czegoś zupełnie nowego – wykleić pełen haft diamentowy albo kupić sobie zestaw do robienia quillingu.

Jak to mówią „książka jest dobra na wszystko”, ta zasada sprawdza się także w tym przypadku. Ćwiczenia mózgu poprzez tak prostą czynność jak czytanie są nieocenione. Czytanie pobudza wyobraźnie, zwiększa zdolność myślenia analitycznego, zwiększa zasób słownictwa i daje możliwość poszerzenia wiedzy.  Warto od czasu do czasu przeczytać coś głośno- wtedy aktywizują się zupełnie inne obszary mózgu, a jego praca jest bardziej wytężona.

 

Powiedz „nie” codziennej rutynie

Badania pokazują, że odejście od utartego szlaku aktywności i zmodyfikowanie codziennych rutynowych działań zmusza do tworzenia nowych ścieżek neutronowych. Jak można ćwiczyć mózg w ten sposób? Wystarczy, że umyjesz zęby używając swojej niedominującej ręki, pójdziesz do pracy trasą inną niż zwykle, zmienisz miejsce przy stole lub wykonasz codzienne czynności w innej kolejności niż zazwyczaj.

Nowe doświadczenia pobudzają powstawanie połączeń nerwowych. Dlatego odpowiadając na pytanie, jak ćwiczyć mózg, musisz zastanowić się, jakie nieznane dotąd doświadczenia możesz mu zapewnić. Nie muszą być to sprawy mocno skomplikowane jak nauka nowego języka, wystarczą niewielkie wyzwania – rozegranie partii szachów lub warcabów, próba czytania tekstu do góry nogami – to zmusi mózg do wytężonej pracy i aktywizacji.

 

Ćwiczenia fizyczne a sprawność mózgu

Ćwiczenia fizyczne bez względu na ich intensywność pobudzają wytwarzanie nowych komórek nerwowych. Bieganie, pływanie, jazda na rowerze, ale także szybszy spacer czy praca w ogródku powodują wzrost tętna, a przez to lepszą wydajność układu oddechowego. To przekłada się na natlenowanie krwi napływającej do mózgu.  Ponadto uprawianie sportu na zewnątrz to także kontakt z naturą i świeżym powietrzem – tak ważnymi z punktu widzenia zdrowia umysłowego.

 

W jakim celu warto ćwiczyć mózg?

Badania jasno wskazują, że regularne ćwiczenia mózgu wpływają na zwiększenie objętości istoty szarej znanej szerzej jako przysłowiowe „szare komórki”. Czytanie, rozwiązywanie krzyżówek czy spotkania ze znajomymi  to znakomite ćwiczenia na lewą półkulę mózgu, która wspomaga mowę, odbieranie języka czy tworzenie go, a także myślenie logiczne. Prawą półkulę aktywizują zajęcia kreatywne i artystyczne. Sprawne współdziałanie obu części kresomózgowia to przejaw zdrowia mózgu. Upraszczając zachodzące w nich procesy – prawa półkula wpada na pomysł, a lewa znajduje sposoby i narzędzia, by go zrealizować. Regularne ćwiczenia pomagają obu prawidłowo współdziałać.

Poprzez proste zmiany i ćwiczenia możesz usprawnić działanie mózgu oraz poprawić jego funkcje – pamięć, uwaga, koncentracja, umiejętność uczenia się. Jednak najważniejszy jest fakt, że z wiekiem Twój mózg nie zdegeneruje się tak szybko, a więc do późnej starości będziesz mógł cieszyć się bystrością umysłu.

 

Pin It

Related Posts

Comments are closed.