pieczywo

Wszystko na temat pieczywa

by • 09/03/2014 • Dieta, KuchniaComments (0)1563

 

Pieczywo to jeden z najstarszych i najpopularniejszych produktów żywieniowych znany człowiekowi od tysięcy lat. Zapach świeżo wyjętego z pieca bochenka zawsze sprawia, że mamy na niego apetyt bez względu na to jesteśmy głodni, czy nie. W dzisiejszych czasach warto czasem zwrócić uwagę na to z jakiej mąki jest wypiekane nasze ulubione pieczywo i jaką ma wartość energetyczną. Może się bowiem okazać, że śliczny i pachnący chlebek jest zupełnie bezwartościowy dla naszego organizmu. Poniżej kilka faktów na temat pieczywa, które warto wiedzieć.

 

Rodzaje pieczywa:

Pszenne (zwykłe, wyborowe, półcukiernicze)

Jest ono wypiekane z mąki pszennej. Do tej kategorii zalicza się m.in.: chleb pszenny, kajzerki, bagietki, rogale, bułki do hot-dogów, bułki maślane, chałkę i chleb tostowy.

 

Żytnie

Jest ono wypiekane na bazie mąki żytniej, ciemnej na zakwasie lub jasnej. Zalicza się do nich m.in.: chleb żytni, pumpernikiel, chleb razowy, pełnoziarnisty i ten ze słonecznikiem.

 

Mieszane

Jest ono wypiekane z mąki pszennej i żytniej oraz z wykorzystaniem zakwasu lub drożdży. W tej grupie znajdują się m.in.: chleb wiejski, krakowski, kaszubski, słonecznikowy i z soją.

 

Wartości odżywcze

Do najzdrowszych należy pieczywo razowe wypiekane z mąki razowej pszennej lub żytniej, która jest bogatsza w sole mineralne, witaminy i błonnik od pozostałych.

 

Przykładowe wartości kaloryczne na 100g produktu

bagietka francuska, 285 kcal

bułka do hot-doga, 321 kcal

bułka grahamka, 266 kcal

bułka kajzerka, 291 kcal

bułka pszenna poznańska, 255 kcal

bułka wrocławska, 301 kcal

chleb ciabatta, 278 kcal

chleb mieszany pszenno-żytni, 202 kcal

chleb pumpernikiel, 255 kcal

chleb razowy pełnoziarnisty, 223 kcal

chleb tostowy, 303 kcal

chleb wiejski, 244 kcal

chleb żytni razowy, 224 kcal

chleb żytni razowy z soją i słonecznikiem, 239

 

Kilka faktów i mitów:

Ciemne pieczywo zapobiega tyciu.

Zarówno białe jak i ciemne pieczywo mają taką samą wartość energetyczną. Różnica polega na tym, że po spożyciu ciemnego pieczywa do krwi uwalnia się zdecydowanie mniejsza dawka insuliny niż w przypadku tego białego. Natomiast duża ilości insuliny w organizmie zdecydowanie sprzyja tyciu.

 

Nie powinno się jeść ciepłego pieczywa.

Nie ma większych przeciwwskazań do spożywania ciepłego, świeżo upieczonego chleba. Jedynie u  niektórych osób, które maja problemy żołądkowe i trawienne zawarty w ciepłym chlebie kwas octowy może je pogorszyć podrażniając przewód pokarmowy.

 

Możemy jeść chleb, na którym była pleśń, ale ją usunęliśmy.

Jest to absolutnie zabronione. Jeżeli pojawiły się choćby najmniejsze ślady pleśni całe pieczywo należy od razu wyrzucić do kosza.

 

Chleb można zamrozić.

Szczelnie owinięte folią pieczywo można wstawić do zamrażalnika i w ten sposób zahamować procesy jego czerstwienia.

 

Bez wątpienia najlepsze jest pieczywo wypiekane w domu. Więc jeśli mamy taką możliwość warto podszkolić się nieco w tej dziedzinie i spróbować kilku zdrowych przepisów.

 

RH

Pin It

Related Posts

Dodaj komentarz


Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'catapult_add_cookie_css' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525

Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'yumprint_recipe_wp_head' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525