kobieta 382

Ostropest plamisty – skąd go czerpać i jak jeść?

by • 13/12/2017 • Kuchnia, ZdrowieComments (0)120

 

Działa przeciwzapalnie, przeciwmiażdżycowo, zwalcza wolne rodniki, chroni i regeneruje wątrobę oraz obniża poziom cukru we krwi. Może być także naturalnym kosmetykiem. Ostropest plamisty to roślina naprawdę niezwykła.

 

Ostropest plamisty (Sybillum marianum), zwany niekiedy „świętym ostem”, jest jednoroczną rośliną z grupy astrowatych. Pochodzi z rejonu basenu Morza Śródziemnego, ale spotykany jest również w Afryce Północnej i Azji Środkowej. W Polsce bywa coraz częściej uprawiany na plantacjach na potrzeby branży zielarskiej i farmaceutycznej.

 

Właściwości prozdrowotne ostropestu opisywane były już w czasach starożytnych. Obecnie dostępnych jest ponad trzysta opracowań naukowych nt. medycznych zastosowań jego owoców i nasion, co czyni go jednym z najlepiej przebadanych ziół na świecie.

 

Ostropest plamisty to roślina o szerokim spektrum zastosowań, swoją skuteczność zawdzięczająca przede wszystkim sylimarynie – kompleksowi flawonlignanów – sustancji o wysokiej aktywności biologicznej i właściwościach przeciwzapalnych, antyoksydacyjnych,  rozkurczowych, żółciotwórczych, obniżających poziom cholesterolu i cukru we krwi.

 

Wśród głównych „kierunków działania” ostropestu plamistego wymienić można:

– Działanie antyhepatotoksyczne – uszczelnienie błon komórkowych wątroby, a tym samym zmniejszenie wnikania toksyn z jednoczesnym pobudzeniem regeneracji komórek wątrobowych. Ostropest pomaga łagodzić przewlekłe stany zapalne tego narządu, zmniejszając ryzyko marskości. Pobudza również syntezę białek, przyczyniając się do powstawania nowych komórek wątrobowych, zastępujących stare i uszkodzone.

– Zwiększenie wydzielania soków żołądkowych oraz działanie żółciopędne – regulacja procesów trawienia i działanie profilaktycznie w przypadku skłonności do kamicy nerkowej.

– Działanie przeciwzapalne poprzez zmniejszenie wydzielania histaminy i prostagladyn prozapalnych.

– Zmniejszenie syntezy cholesterolu i tym samym hamowanie procesów miażdżycowych.

– Pomocniczo w profilaktyce przeciwnowotworowej, dzięki działaniu antyoksydacyjnemu (likwidacji wolnych rodników) oraz wspomagająco przy chemioterapii – zmniejszenie uszkodzeń wątroby i przyśpieszenie rekonwalescencji.

– Badania kliniczne wykazały, że regularne spożywanie ostropestu pomaga, dzięki zawartej w nim sylimarynie, obniżyć poziom glukozy we krwi w przypadkach cukrzycy typu II.

 

Ostropest plamisty – z czym to się je?

W sklepach zielarskich i ze zdrową żywnością ostropest plamisty sprzedawany jest głównie w formie całych lub zmielonych nasion, saszetek do zaparzania i tabletek. Dostępne są również soki z ostropestu oraz tłoczony z jego nasion olej.

 

Najprostszym i najpowszechniej stosowanym sposobem spożycia zmielonego ostropestu plamistego jest zalanie dwóch łyżeczek (sugerowana dzienna dawka) nasion szklanką wrzątku i wypicie powstałego naparu. Jako, że ostropest nie ma wyraźnego smaku, będzie dobrze komponował się z rozmaitymi produktami spożywczymi, zarówno słodkimi, jak i słonymi. Można go wykorzystywać w formie dodatku do kanapek, koktajli, sałatek czy owsianki. Wytłoczony z nasion olej można wykorzystać zarówno doustnie jako źródło sylimaryny, bądź w roli kosmetyku do skóry wrażliwej i nadmiernie suchej, której nada miękkość i przyśpieszy regenerację.

 

Tak jak w przypadku wielu innych produktów zielarskich, korzystne działanie ostropestu plamistego ulega wzmocnieniu po połączeniu z innymi substancjami. Osobom z chorobami wątroby i układu pokarmowego zaleca się spożywanie ostropestu wraz z korzeniem i zielem mniszka lekarskiego, zaś w przypadku problemów z układem krążenia z ekstraktem z karczocha. Wyciągi alkoholowe z ostropestu plamistego wykazują działanie ochronne naczyń krwionośnych i hamują wewnętrzne krwawienia.

 

Dotychczasowe badania nie wykazały toksyczności ostropestu plamistego, ani niekorzystnych interakcji z innymi substancjami. Zaleca się jednak ostrożność w przypadku kobiet w ciąży i matek karmiących.

 

Zobacz, jakie inne rodzaje nasion i ziaren warto włączyć do codziennej diety.

 

Pin It

Related Posts

Comments are closed.


Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'catapult_add_cookie_css' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525

Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'yumprint_recipe_wp_head' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525