sierp23wsws3

Witamina D dla dzieci – suplementować czy nie?

by • 26/08/2019 • Dziecko, ZdrowieComments (0)209

 

Witamina D3 jest wytwarzana podczas kontaktu skóry z promieniami słonecznymi. Powstaje pod ich wpływem i odpowiada za mnóstwo różnych funkcji w ludzkim organizmie. Jest też szczególnie ważna dla rozwoju dziecka. Bierze udział między innymi w procesie kształtowania się kości. Witamina D dla dzieci ma zatem szczególne znaczenie, choć z oczywistych względów, w naszym klimacie łatwo o jej niedobory. Tym bardziej, że dostarczanie jej wraz z pożywieniem zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na ten składnik jedynie w śladowych proporcjach. Co zatem zrobić, żeby nie zabrakło dziecku tak ważnej dla jego rozwoju substancji?

 

Jak działa witamina D dla dzieci?

Choć ma ona znaczenie dla człowieka na każdym etapie życia, to jednak najbardziej potrzebna jest na etapie dorastania i dojrzewania. To w tym okresie kształtuje się układ kostny, który rośnie i mineralizuje się, a niedobór witaminy D3 może skutecznie opóźnić ten rozwój lub wręcz go upośledzić. Poza tym ten składnik ma działanie plejotropowe, a to oznacza, że przyjmowanie tej witaminy przynosi więcej efektów niż tylko jeden. Ma to związek z jej korzystnym wpływem na mięśnie, ale też inne narządy. Witamina D poprawia odporność, oddziałując na komórki układu immunologicznego, ogranicza też możliwość wystąpienia alergii i chorób autoimmunologicznych, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów czy cukrzyca typu 1. Znaczne braki tej substancji na etapie rozwoju mogą też przyczyniać się do występowania krzywicy, która jednak obecnie prawie nie występuje. Istnieją też badania potwierdzające jej korzystny wpływ na obniżenie ryzyka wystąpienia niektórych nowotworów. Niestety, zła wiadomość jest taka, że w Polsce nawet 80% dzieci ma niedobory tej witaminy.

 

Witamina D dla dzieci i jej źródła

Pewnym problemem jest fakt, że organizm wytwarza tę witaminę pod wpływem promieni słonecznych. Nie chodzi jednak o jakiekolwiek promienie słoneczne, ale o te, przed którymi szczególnie chronimy nasze pociechy – w czasie między 11 a 15. Rano i po południu nie są wytwarzane promienie UV, więc przebywanie na słońcu niewiele da. Jeśli mamy taką możliwość, warto wypuścić malucha choćby na kilkanaście minut dziennie na słońce. Po tym czasie najlepiej nałożyć odpowiedni krem z filtrem. Niedobór witaminy D3 szczególnie trudno uzupełnić u niemowląt, które także zwykle chronimy przed słońcem. Podczas gdy braki wielu innych składników mineralnych można uzupełnić poprzez odpowiednią dietę, tu także występuje pewien problem. Choć witamina D3 pojawia się w rybach, żółtkach jaj, olejach roślinnych, a także w mleku, produktach mlecznych i dojrzewających serach, to są to ilości śladowe, które nie pokrywają dziennego zapotrzebowania. Ten problem zresztą dotyczy nie tylko dzieci, ale też osób dorosłych, które np. z powodu niektórych chorób nie mogą wystawiać się na działanie słońca. W tych sytuacjach suplementowanie wydaje się być najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. Choć zróżnicowana dieta niesie ze sobą mnóstwo korzyści, warto pamiętać właśnie o witaminie D3, która choć występuje rzadko, ma wszechstronne działanie.

 

Pin It

Related Posts

Comments are closed.


Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'catapult_add_cookie_css' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525

Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'yumprint_recipe_wp_head' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525