Infused water in bottles with various ingredients such as culinary aromatic herbs and fruits, healthy lifestyle concept, overhead view, blank space for a text

Witaminy – dlaczego są niezbędne i gdzie ich szukać?

by • 15/03/2020 • ZdrowieComments (0)197

 

Nieustannie podkreśla się, że powinniśmy jeść witaminy. Ale dlaczego? Za jakie procesy odpowiadają? I w jakich produktach spożywczych możemy je znaleźć?

 

Witaminy są składnikami, których potrzebujemy w stosunkowo niewielkich ilościach, ale których deficyty mogą być groźne dla zdrowia i życia. Wyróżnia się kilkanaście witamin, spełniają one różne funkcje w organizmie i znajdziemy je w innych produktach. Poza tym część z nich rozpuszcza się w tłuszczach i musimy uważać nie tylko na ich niedobory, ale i hiperwitaminozę, czyli stan, kiedy w organizmie witamin jest za dużo. Takiej obawy nie ma w przypadku witamin rozpuszczalnych w wodzie, których nadmiar organizm wydala sam.

 

Jakie funkcje spełniają witaminy?

Każda z witamin spełnia jakąś funkcję i bierze udział w różnych procesach metabolicznych. Przykładowo witamina C odpowiada za odporność naszego organizmu, a także za syntezę białek, metabolizm cholesterolu i tłuszczu. Jest też silnym antyoksydantem. Witaminy z grupy B warunkują prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, hormonalnego, pokarmowego i wchodzą w skład enzymów. Opowiadają za zdrowie oczu i skóry.

Następna jest witamina D odpowiedzialna za regulację gospodarki fosforowej i wapniowej, mineralizacji kości i zębów. Ma też swój udział w zwiększaniu odporności organizmu. Witaminy A i E nazywane są witaminami młodości. Wpływają na kondycję skóry, włosów i paznokci, opóźniają procesy starzenia, są nieocenione w profilaktyce miażdżycy i dla zachowania zdrowia oczu. Natomiast witamina K jest istotna dla mocnych kości i odgrywa istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi.

 

Gdzie znaleźć witaminy?

Jeśli nasza dieta jest przemyślana, różnorodna, obfita w produkty pełnoziarniste, warzywa i owoce, to najpewniej dostarczamy do organizmu odpowiednie ilości witamin. Jednak liczy się nie tylko to, czy ilościowo przyjmujemy witaminy – ważne, czy są przyswajalne. Jeżeli przygotowujemy posiłek, w którym mają być witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, to naturalne jest, że trzeba zadbać o to, by tłuszcz się pojawił. Stąd m.in. tak powszechnie stosuje się pomidory skropione oliwą.

Oprócz tego, kiedy podejrzewamy, że w naszej diecie może być zbyt mało zielonych warzyw, owoców, tłustych ryb czy zboża, możemy wziąć pod uwagę suplementację specjalistycznymi preparatami. Jest też mnóstwo witaminowych przekąsek i napojów. Ale, żeby mieć pewność, że rzeczywiście są zdrowe, musimy sprawdzić skład. Ciekawą opcją są też cukierki witaminowe OSHEE. Nie tylko wyśmienicie smakują, ale też zawierają mnóstwo witamin i są naturalne.

 

Pin It

Related Posts

Comments are closed.


Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'catapult_add_cookie_css' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525

Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'yumprint_recipe_wp_head' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525

Strony: 1 2 3