kanapkapixa

Porady dietetyka – zdrowe odżywianie

by • 23/05/2016 • Dieta, ZdrowieComments (0)1034

 

Dobór właściwej diety może mieć znaczący wpływ na nasze zdrowie; odpowiednio zbilansowane posiłki nie tylko wpłyną na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, ale także mogą pomóc w zminimalizowaniu skutków zmęczenia i korzystnie wpłyną na nasz wygląd. Co warto wiedzieć o zdrowym odżywianiu? Co mówią dietetycy?

 

W Internecie znajduje się mnóstwo porad dotyczących zdrowego żywienia; pochodzą one od różnych osób – zarówno od trenerów personalnych i profesjonalnych dietetyków jak i od ludzi, którzy po prostu interesują się tym tematem i chcą podzielić się swoimi spostrzeżeniami z większym gronem osób. To z kolei oznacza, że jeśli zależy nam na spersonalizowanych poradach, musimy udać się do dietetyka, który pomoże nam ustalić, co jest dla nas najlepsze. Warto pamiętać, że każdy organizm jest inny, w związku z czym porcje i dobór poszczególnych pokarmów zawsze będzie odmienny.

 

Podstawowe zasady zdrowego żywienia

Istnieje pewien zestaw zasad, które są uniwersalne, bez względu na płeć, wiek czy wagę; powinni stosować się do nich wszyscy, którym zależy na utrzymaniu swojego organizmu w jak najlepszej kondycji, zarówno fizycznej jak i psychicznej.

Pierwszą, fundamentalną zasadą jest regularność w spożywaniu posiłków. Większość dietetyków zaleca przyjmowanie pokarmów pięć razy dziennie; dzięki temu organizm nieustannie podlega procesowi trawienia, co ma dwie zalety: pobudzenie metabolizmu i stały poziom energii, umożliwiający efektywną pracę.

Kolejna zasada dotyczy prawidłowego nawodnienia organizmu. Znaczna część osób nie zdaje sobie sprawy z faktu, że brak odpowiedniej ilości spożywanych płynów może mieć poważne konsekwencje. Kobiety powinny spożywać około 2 litrów płynów dziennie, natomiast mężczyźni – nawet do 5, szczególnie, jeśli pracują fizycznie. Warto pamiętać, że zamiast słodzonych, sklepowych soków, należy sięgać po wodę lub przygotowane własnoręcznie napoje.

Oczywiste wydaje się, że każdy, kto chce przestrzegać zasad zdrowego odżywiania, powinien zrezygnować z wysoko przetworzonych pokarmów, sklepowych słodyczy czy fast foodów – zawierają ogromne ilości tłuszczów i cukru, co niekorzystnie wpływa na kondycję naszego organizmu. Warto zachować umiar także w przypadku alkoholu – napoje wysokoprocentowe zawierają dużą ilość kalorii.

Co zatem warto jeść? Zalecane są wszelkiego rodzaju produkty pełnoziarniste, a także warzywa, owoce, chude mięso i ryby. Wymienione pokarmy zawierają mnóstwo składników odżywczych, które świetnie wpływają na nasze funkcjonowanie.

Jeśli zamierzamy jak najszybciej wprowadzić w życie plan zdrowego odżywiania się, powinniśmy zacząć od zmiany niektórych nawyków; przykładów może być mnóstwo – od zaprzestania słodzenia kawy czy herbaty do świadomej rezygnacji ze smażenia czy przygotowywania ciężkostrawnych posiłków.

 

Kiedy warto pomyśleć o spersonalizowanej diecie?

Właściwie każdy z nas powinien choć raz udać się do dietetyka, który uwzględniając różne czynniki ułoży dla nas indywidualny plan żywienia. W niektórych przypadkach dieta jest jednak po prostu konieczna – najczęściej ma to związek z problemami zdrowotnymi, chociażby takimi jak podwyższony poziom cholesterolu, co może prowadzić do groźnych schorzeń. Podobnie jest w przypadku osób, u których wykryto podwyższone stężenie cukru we krwi.

Z porad profesjonalnego dietetyka korzystają także sportowcy – w ich przypadku utrzymanie odpowiedniej wagi i masy mięśniowej może być kluczowe w kontekście osiąganych wyników. Spersonalizowana dieta jest zresztą bardzo ważna w przypadku każdej osoby podlegającej zwiększonemu wysiłkowi fizycznemu.

Indywidualny plan żywienia jest niezwykle ważny również w przypadku ciężarnych kobiet – to, jak się odżywiają, może mieć olbrzymi wpływ na rozwój dziecka w łonie matki.

Z porad dietetyka powinny skorzystać także osoby, które chcą się odchudzić; nawet największy wysiłek fizyczny nie pomoże w spaleniu tkanki tłuszczowej, jeśli podczas procesu odchudzania nie będzie przestrzegana prawidłowa dieta. Wizyta u profesjonalisty jest w tym przypadku szczególnie ważna, ponieważ dietetyk uwzględni również rodzaj i częstotliwość wykonywanego treningu.

Warto jednak pamiętać, że zdrowe odżywianie się powinno być dla nas naturalne i niewymuszone; najlepiej, jeśli będzie to część naszego nowego stylu życia. Zmiany jadłospisie można wprowadzić niemal w dowolnym momencie – nigdy nie jest za późno, by pozbyć się niewłaściwych nawyków żywieniowych. Stosowanie się do porad dietetyka korzystnie wpłynie na nasze samopoczucie, a także opóźni proces starzenia się organizmu i zapobiegnie rozwojowi niektórych chorób.

Osoby, które szukają doświadczonego specjalisty w zakresie żywienia, mogą odwiedzić jedną z placówek Bluemedica (więcej informacji http://bluemedica.pl/usluga/poradnie-specjalistyczne/dietetyka/).

Pin It

Related Posts

Comments are closed.


Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'catapult_add_cookie_css' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525

Warning: call_user_func_array() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'yumprint_recipe_wp_head' not found or invalid function name in /public_html/wp-includes/plugin.php on line 525

Strony: 1 2